Košarica
0,00 €

Demenca in prehrana – Katera hrana zmanjša tveganje za demenco?

Demenca in prehrana - Katera dieta zmanjša tveganje za demenco-

Hipokrat je nekoč rekel: "Naša hrana mora biti naše zdravilo. Naše zdravilo mora biti naša hrana." V primeru demence lahko prehrana, bogata s hranili, pomaga in izboljša kakovost življenja bolnikov.

Dostikrat se dogaja, da bolniki z napredno demenco pozabijo jesti in sčasoma ne čutijo lakote zaradi depresije, stranskih učinkov zdravil in kognitivnega upada. Zdrava in uravnotežena prehrana pa lahko močno vpliva na regresijo demence.

Razlika med demenco in Alzheimerjevo boleznijo

Demenca je splošen izraz za upad duševne sposobnosti, ki je dovolj resen, da moti vsakdanje življenje. Alzheimerjeva bolezen je specifična bolezen in najpogostejši vzrok demence. Kar 60-80% ljudi z demenco predstavljajo bolniki z Alzheimerjevo boleznijo. Je torej ena vrsta demence, vendar ni edina. Drugače rečeno, vsi ki imajo Alzheimerjevo bolezen imajo demenco, medtem ko, vsi ki imajo demenco, nimajo Alzheimerjeve bolezni.

Demenca ni normalen del staranja. Povzroča jo poškodba možganskih celic, ki vpliva na njihovo sposobnost komuniciranja, kar lahko vpliva na razmišljanje, vedenje in občutke.

Pod pogoste simptome demence spadajo:
- upad spomina
- spremembe miselnih sposobnosti
- slabe sposobnosti presojanja in sklepanja
- zmanjšana osredotočenost in pozornost
- spremembe jezikovnih in komunikacijskih veščin

Alzheimerjeva bolezen je degenerativna možganska bolezen, ki jo povzročajo kompleksne možganske spremembe po poškodbi celic. Povzroča simptome demence, ki se sčasoma postopoma poslabšajo. Najpogostejši zgodnji simptom Alzheimerjeve bolezni je težave s pomnjenjem novih informacij, ker bolezen običajno najprej prizadene del možganov, ki je povezan z učenjem.

Ko Alzheimerjeva bolezen napreduje, simptomi postajajo hujši in vključujejo dezorientacijo, zmedenost in spremembe vedenja. Sčasoma postanejo govorjenje, požiranje in hoja oteženi.

V prehrani je moč

Najboljši način za zmanjšanje tveganja za demenco je prilagajanje različnih vidikov svojega življenjskega sloga, vključno z uživanjem določene hrane, redno telesno vadbo, prepovedjo kajenja in vzdrževanjem normalnega krvnega tlaka in ravni holesterola.

Ena izmed diet, ki kaže nekaj obetavnih dokazov, je sredozemska prehrana, ki poudarja sadje, zelenjavo, polnozrnate žitarice, stročnice, ribe in druge morske sadeže, ter nenasičene maščobe, kot je olivno olje.

Različica mediteranske diete, imenovana MIND, ki vključuje dieto DASH – za katero se je izkazalo, da znižuje visok krvni tlak, dejavnik tveganja za Alzheimerjevo bolezen – pa je prav tako požela dosti slave pri soočanju z demenco.

Sredozemska dieta

Obstaja nekaj dokazov, da lahko uživanje sredozemske prehrane zmanjša tveganje za nastanek težav s spominom in razmišljanjem ter za nekatere oblike demence.

Sredozemska prehrana tradicionalno vsebuje veliko sadja, zelenjave, stročnic in žit, z zmerno porabo mastnih rib in mlečnih izdelkov ter nizko vsebnostjo mesa, sladkorja in nasičenih maščob. Največ maščob v tovrstni prehrani izvira iz olivnega olja, alkohol pa uživamo zmerno ob obrokih. Raziskave v šestdesetih letih prejšnjega stoletja so pokazale, da so moški iz sredozemskih regij, ki so se držali tradicionalne prehrane, imeli nižjo stopnjo srčnih napadov. To je spodbudilo nenehno raziskovanje možnih zdravstvenih koristi prehrane.

Raziskave so pokazale, da je tovrstna prehrana povezana z nižjo stopnjo možganske kapi, sladkorne bolezni tipa 2, bolezni srca in ožilja ter smrti zaradi kakršnega koli vzroka. Pokazali so tudi, da je strožje spoštovanje diete lahko povezano s počasnejšimi stopnjami upada spomina in razmišljanja.

Olivno olje

MIND dieta

Prehrana MIND se osredotoča na rastlinsko hrano, ki je povezana s preprečevanjem demence. Spodbuja prehranjevanje iz 10 skupin zdrave hrane:
- zelena listnata zelenjava
- druga zelenjava
- jagodičevje
- polnozrnate žitarice
- ribe
- perutnina
- fižol
- oreščki
- vino
- olivno olje

Tovrstno prehranjevanje omejuje porcije rdečega mesa, sladkorjev, sira, masla ali margarine in ocvrte hrane.

Dve nedavni študiji kažeta, da je lahko uživanje rib kot del te diete najmočnejši dejavnik, ki vpliva na višje kognitivne funkcije in počasnejši upad kognitivnih sposobnosti. Nasprotno pa tipična zahodnjaška prehrana poveča tveganje za bolezni srca in ožilja, kar lahko prispeva k hitrejšemu staranju možganov.

Poleg tega lahko sredozemska prehrana poveča specifične hranilne snovi, ki lahko zaščitijo možgane s protivnetnimi in antioksidativnimi lastnostmi.

Omega 3 maščobne kisline

Študija je pokazala, da so imeli ljudje, stari 65 let in več, ki so jedli tri ali več tedenskih obrokov rib, bogatih z omega-3, za skoraj 26 odstotkov manjše tveganje za možganske poškodbe, ki lahko povzročijo demenco, v primerjavi s tistimi, ki nikoli ne jedo rib. Visoke ravni omega-3 maščobnih kislin eikozapentaenojske (EPA) in dokozaheksaenojske (DHA) ohranjajo možgane v vrhunski obliki.

Začimbe in druga živila

Nekatere začimbe vašim najljubšim jedem ne dodajo le okusa, ampak dodajo tudi antioksidante in spojine, ki krepijo spomin. Že sam vonj po cimetu, na primer, izboljša kognitivne procese. V študiji so se udeleženci, ki so uživali žajbelj, bolje izkazali pri testih spomina. Dokazano je, da kurkumin, glavna sestavina kurkume, razbije možganske obloge in zmanjša vnetje, ki lahko povzroči težave s spominom.

Čemu se izogniti

Če bi lahko spremenili svojo prehrano, bi lahko izločanje sladkorja najbolj vplivalo na zdravje vaših možganov.

Uživanje sladkorja povzroči veliko vnetja v telesu. Kronično vnetje v možganih lahko povzroči kognitivne motnje, demenco in Alzheimerjevo bolezen. Največja sprememba, ki jo lahko naredite za zaščito svojih možganov in splošnega zdravja, je zmanjšanje sladkorja v prehrani. V naši ponudbi najdete široko izbiro naravnih sladil ter izdelkov brez dodanega sladkorja.

Transmaščobe so prav tako škodljive za vaše zdravje, vključno z zdravjem vaših možganov. Transmaščobe so nenaravne, pogosto jih najdemo v visoko predelani hrani.

Posebej negativno vplivajo na zdravje srca in ožilja. Ne pozabite, da je zdravje srca in ožilja povezano s tveganjem za Alzheimerjevo bolezen. Transmaščobe ne sodijo v prehrano Alzheimerjeve bolezni.

Priporočeno je tudi izogibanje tradicionalnim testenimam in kruhu. Obstaja pa veliko alternativ, ki vam lahko pomagajo pozabiti na tradicionalna žita. V boju proti demenci s prehranskimi spremembami naj bi izogibanje žitom predstavljalo ključni korak na tej poti.

Probiotiki

V študiji kjer so sodelocali udeleženci z blago kognitivno motnjo so ugotovili, da so probiotični dodatki izboljšali njihove kognitivne funkcije. Vendar pa so bili rezultati manj impresivni za udeležence z Alzheimerjevo boleznijo. Dorekli so, da je dodajanje probiotikov v primerjavi s placebom znatno izboljšalo kognitivne funkcije pri udeležencih z blago kognitivno motnjo, vendar je povzročilo le skromno kognitivno izboljšanje pri tistih z Alzheimerjevo boleznijo.

Članek je informativne narave in ni namenjen diagnozi ali zdravljenju. Prehranska dopolnila niso nadomestila za pestro in uravnoteženo prehrano ali zdrav življenjski slog. Pred njihovo uporabo se posvetujte z zdravnikom ali farmacevtom.

Za dodatno pomoč ali nasvet glede izbire najprimernejšega dopolnila za vas smo vam na voljo v naši trgovini NutriHolisna Zaloški 167 v Ljubljani, na mailu [email protected]nutriholis.si ali preko telefona 069 69 72 36.

Viri in literatura

What Do We Know About Diet and Prevention of Alzheimer's Disease?

Nutrition For Dementia Patients

The MIND diet: 5 foods that can reduce your risk of dementia

Mediterranean diet and dementia

Alzheimers’s diet: 16 foods to fight dementia + What to avoid

Prehrana Zdravje
Nazaj
Brezplačno svetovanje s pomočjo elektromagnetnih valov
Naprej
Kdaj in kako kombinirati prehranske dodatke med seboj